Tentang Kami

Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah, Malaysia

Sabtu, 21 Ogos 2010

Perkhidmatan komuniti

Perkhidmatan komuniti secara amnya merujuk kepada perkhidmatan yang disediakan oleh pihak yang tertentu kepada keseluruhan komuniti. Ia juga merupakan satu jenis kerja sosial yang sesuai digunakan untuk mengukuhkan dan memperbaik kualiti hidup komuniti di Malaysia. Jabatan Kebajikan Malaysia telah menggariskan beberapa objektif utama program perkhidmatan kominiti ini dilaksanakan, antaranya ialah untuk membasmi kemiskinan dan merapatkan jurang kehidupan sosial dalam komuniti. Selain itu, program ini juga bertujuan untuk menggalakkan penglibatan secara demokrasi serta mewujudkan masyarakat penyayang di samping membantu komuniti untuk menyelesaikan masalah sosial secara 'self-help' dan bertindak dengan sewajarnya.

Pelbagai jenis projek yang dijalankan oleh jabatan ini dalam usahanya membantu komuniti meningkatkan kualiti hidup seperti program khidmat masyarakat, program pendidikan sosial dan kerohanian serta program latihan kemahiran. Program yang dijalankan oleh jabatan ini bukan sahaja memberi tumpuan kepada masyarakat dalam dan luar bandar, tetapi juga termasuk klien jabatan dan kakitangan jabatan itu sendiri.



Terdapat juga perkhidmatan maklumat kepada komuniti yang disediakan untuk membantu masyarakat mencpai maklumat yang diperlukan dalam kehidupan seharian mereka. Perkhidmatan ini disediakan untuk komuniti yang tidak mempunyai akses terus kepada maklumat dan menghadapi pelbagai masalah berkaitan kehidupan seharian. Perkhidmatan kepada komuniti ini bukan sahaja disediakan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat tetapi juga disediakan oleh Perpustakaan Negara Malaysia. Selain itu, perkhidmatan seperti ini juga mendapat sambutan oleh badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan yang lain.



Contohnya, perkhidmatan pergigian yang disediakan oleh Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) kepada komuniti setempat.  USIM juga telah membelanjakan RM30juta dalam Rancangan Malaysia Ke-8 dan Rancangan Malaysia Ke-9 untuk tujuan pembelajaran bagi memberikan perkhidmatan yang terbaik dan selesa kepada komuniti setempat. Program-program perkhidmatan komuniti seperti ini amat berkesan untuk pelajar USIM sendiri mempraktikkan apa yang dipelajari secara teori. Bukan itu sahaja, malah program seperti ini mampu membantu golongan komuniti yang tidak berkemampuan untuk mendapatkan khidmat pergigian secara berkala.



Tiada ulasan: