Tentang Kami

Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah, Malaysia

Rabu, 18 Ogos 2010

Perkhidmatan kepada Keluarga
Objektif  - Meningkatkan kesejahteraan dan kebajikan keluarga serta ahli-ahlinya yang berkeperluan dan bermasalah
Kumpulan Sasar
Ahli keluarga yang mengalami masalah iaitu: individu yang bermasalah, suami-isteri yang menghadapi masalah kekeluargaan dan keluarga yang menghadapi permasalahan anak.


Perkhidmatan: 

JKM (Jabatan Kebajikan Masyarakat) bertanggungjawab melindungi semua ahli dalam sebuah keluarga melalui Akta Keganasan Rumah Tangga 1994 daripada aspek keganasan dan penderaan. Berbagai kemudahan dan program pencegahan termasuk bimbingan dan kaunseling keluarga diadakan untuk membantu serta mengukuhkan integrasi keluarga sebagai unit sosial yang penting dalam komuniti.
                                                                                                                        
Wanita dan gadis, golongan ibu bapa tunggal, orang miskin dan mereka yang bermasalah akan diberikan bantuan yang sewajarnya seperti perlindungan dan pemulihan di Institusi Kebajikan atau bantuan kewangan.Program pemulihan jangka pendek turut disediakan kepada keluarga yang berkerperluan dan kurang bernasib baik.
Akta Keganasan Rumah Tangga 1994
Objektif - Memberi perlindungan kepada mangsa keganasan rumah tangga, membantu mangsa mendapatkan perlindungan bagi dirinya mengambil tindakan undang-undang.
Definasi
  1. Segaja atau cuba meletakkan mangsa dalam keadaan ketakutan kecederaan fizikal.
  2. Mencederakan mangsa secara fizikal.
  3. Memaksa atau mengancam melakukan perbuatan berbentuk seksual atau selainnya yang mana mangsa itu berhak tiada melakukanya.
  4. Mengurung atau menahan mangsa tanpa kerelaan mangsa.
  5. Khianat atau merosakkan harta dengan niat menyebabkan kesedihan atau kegusaran kepada mangsa.
Peranan JKM (Jabatan Kebajikan Masyarakat)
Berdasarkan Akta Keganasan Rumah Tangga, Jabatan Kebajijan Masyarakat bertanggungjawab mengendalikan kes keganasan rumah tangga dengan memberi perkhidmatan:
·         Mengurus dan mendapatkan Perintah Perlindungan Interim (IPO)
·         Perintah Pelindungan (PO) daripada mahkamah
·         Menyediakan Tempat Perlindungan
·         Memberi Khidmat Kaunseling
·         Membuat seliaan kes / rujuk ke agensi lain
Proses Tindakan
Pengaduan dibuat di Pejabat Kebajikan Masyarakat yang berhampiran. Pegawai Kebajikan Masyarakat bertanggungjawab membawa mangsa ke Hospital untuk rawatan dan kemudian ke Balai Polis berhampiran. Jika kecederaan adalah parah, Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah akan membantu memohon Perintah Perlindungan Sementara dari Mahkamah Majistret jika didapati mangsa terus terancam. Jika mangsa memilih untuk berpindah rumah atau keluar dari rumah suaminya, perlindungan sementara boleh dipohon dari Jabatan Kebajikan Masyarakat
Perlindungan
Perintah Perlindungan Interim (IPO)
Apabila suatu maklumat berhubung dgn kesalahan keganasan rumahtangga di terima secara terus oleh Polis melalui Pegawai Kebajikan, maka Perintah Perlindungan Interim (IPO) boleh dikeluarkan oleh Mahkamah sementara menunggu pihak polis menjalankan penyiasatan mengenai kesalahan keganasan rumah tangga.IPO hendaklah terhenti berkuatkuasa setelah pihak polis selesai menjalankan penyiasatan
Perintah Perlindungan (PO)
Perintah Perlindungan (PO) dikeluarkan oleh Mahkamah dlm prosiding dengan suatu aduan yang melibatkan keadaan yang termasuk dalam takrif “ keganasan rumah tangga. Perintah perlindungan berkuatkuasa selama tempoh tidak melebihi 12 bulan dari tarikh mula berkuatkuasanya perintah itu.

Perkhidmatan kepada warga emas

Pepatah terbilang Melayu lama yang berbunyi “bagai kacang lupakan kulit” mungkin paling sesuai untuk membicarakan isu golongan warga emas yang sering dilupakan dan diabaikan oleh semua pihak. Di  Malaysia, orang tua mempunyai gelaran tertentu seperti warga emas atau golongan veteran.  Takrifan ‘warga emas’ adalah mereka yang berusia 60 tahun ke atas.  Pada usia ini, orang selalu beranggapan bahawa mereka sepatutnya berehat sahaja dan tidak perlu menyumbang ke arah pembangunan diri dan masyarakat sekeliling.  Ini merupakan satu tanggapan yang salah.  Walaupun tua, mereka masih bergiat aktif dalam pelbagai aktiviti agar dapat menabur bakti ke arah pembangunan negara dan bangsa.  

Mungkinkah tanggungjawab menjaga dan menyara ibu bapa yang yang sepatutnya dilakukan secara senang hati oleh anak-anak akan dilihat menjadi satu paksaan melalui kewujudan akta  khas mewajibkan anak-anak menanggung kos sara hidup ibu bapa mereka sehingga melenyapkan nilai-nilai keikhlasan. Menjaga warga tua atau ibu bapa yang sudah lanjut usia bukan masalah individu, sebaliknya melibatkan semua pihak terutama institusi keluarga, masyarakat dan kerajaan. Masyarakat sekarang harus menanam semangat bertanggungjawab kepada semua warga tua. Perancangan yang sempurna perlu diadakan untuk menangani masalah yang akan dihadapi oleh warga tua.

Kerajaan telah menyediakan pelbagai perkhidmatan kepada warga emas. Salah satunya ialah warga emas tidak perlu menunggu terlalu lama semasa menjumpa doktor. Mereka akan diberi keutamaan semasa merawati di klinik awam. Yuran rawatan mereka adalah lebih murah berbanding dengan orang ramai. Selain itu, kebanyakan jabatan awam memberikan keutamaan kepada warga emas. Pegawai kerajaan akan cuba sedaya upaya untuk menolong warga emas.

Selain itu, kerajaan membantu warga emas yang tidak berkemampuan untuk membeli peralatan alat tiruan atau sokongan seperti kaki palsu, tangan palsu, calipers, tongkat tangan atau ketiak, kerusi beroda, alat pendengaran, cermin mata khas dan lain-lain yang disyorkan oleh doktor atau pakar perubatan. Ini adalah bertujuan meningkatkan keupayaan warga emas dan seterusnya dapat menjalani kehidupan dengan lebih berkuali tanpa bergantung kepada orang lain.

Pada 6 Oktober setiap tahun, sambutan Hari Warga Emas peringkat kebangsaan diadakan.  Sambutan ini merupakan satu pengiktirafan kepada warga emas agar mereka tidak lagi dilihat sebagai satu golongan yang membawa beban. Semua agama mewajibkan agar golongan muda menghormati dan menghargai segala jasa baik golongan tua

Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menyediakan RM100 sebagai tanda penghargaan terhadap warga emas dalam negeri tersebut. Kerajaan membuat keputusan untuk mengirim RM100 di bawah Program Penghargaan Warga Emas ke alamat penerimanya. Ini adalah untuk memudahkan pengagihan wang tersebut agar warga emas tidak perlu bersusah-payah untuk berkunjung ke pusat khidmat ADUN untuk mendapat sumbangan wang sebanyak RM100.

Kebanyakan negara mengadakan institusi bagi warga emas yang tidak mempunyai tempat tinggal. Malaysia telah mempunyai beberapa institusi untuk warga emas. Pelbagai perkhidmatan diadakan bagi membolehkan mereka tinggal dengan selesa. Penubuhan institusi warga emas sudah pasti tidak akan bertepatan dengan kehendak penghuninya. Oleh itu,  pihak berkuasa harus mengambil inisiatif awal di dalam mengadakan latihan kepada pekerja institusi agar dapat melayan semua penghuni dengan baik. Pekerja boleh dilatih dengan mengadakan satu pusat latihan khas.

Ramai telah memperkatakan usaha-usaha ke arah penjagaan warga emas dalam masyarakat sekarang. Konsep penjagaan warga emas masih lagi dianggap tidak mempunyai ketentuan yang tetap iaitu masyarakat dan pihak berkuasa seolah- olah menganggap bahawa penjagaan warga emas hanya perlu dilakukan kepada aspek fizikal sahaja tanpa menitikberatkan aspek emosi mereka. Masyarakat dan pihak berkuasa seharusnya perlu lebih peka terhadap konsep penjagaan warga emas dengan menyediakan program penjagaan yang lebih sempurna dalam semua aspek baik fizikal.



Oleh itu, sudah sampai masanya masyarakat dan pihak berkuasa di Malaysia menyusun program-program dan dasar-dasar yang lebih realistik untuk berhadapan dan seterusnya menangani situasi ini dengan cara yang terbaik. Contoh program daripada pihak kerajaan yang berjalan lancar di negara membangun adalah seperti keterlibatan oleh pihak kerajaan di dalam perkhidmat kesihatan dan peruntukan pendapatan saraan yang munasabah untuk warga emas. Manakala masyarakat pula boleh memberikan sumbangan mereka menerusi kerja-kerja amal yang dilakukan tanpa memikirkan sebarang bentuk balasan.



Malaysia boleh mengikut jejak langkah yang telah dijalankan oleh negara membangun dalam penjagaan warga emas. Misalnya Amerika Syarikat adalah sebuah negara yang menyediakan bantuan sepenuhnya terhadap kepentingan dan keselesaan warga emas. Dengan kekayaan yang ada, Amerika mampu untuk menyara warga emas mereka yang berumur lebih dari 65 tahun ke atas, bantuan yang diberi adalah di bawah peruntukan 'Social Security Act'. Pelbagai akta telah diperuntukan bagi warga emas, contohnya 1) Akta Warga Emas Amerika 1965; di bawah akta ini berbagai agensi dilantik bagi memastikan keberkesanaan program saraan warga emas Amerika berjalan dengan baik, 2) Akta Penjagaan Kesihatan 1965; yang menyara semua pembelanjaan kesihatan warga emas Amerika and 3) Diskriminasi Umur dalam Akta Pekerjaan 1967; akta ini menamatkan umur pesaraan bagi semua rakyat Amerika dan mengharamkan pemberian kerja berasaskan umur. Malaysia mampu menjayakan program penjagaan warga emas ini dengan melihat akan program- program yang telah dijalankan oleh negara yang telah berjaya dalam perlaksanaannya tetapi mestilah mengikut acuan kita sendiri.





Perkhidmatan kanak-kanak

Kanak-kanak merupakan sebahagian daripada masyarakat yang amat penting, yang menjadi aset negara dan penyambung nadi pembangunan negara pada masa hadapan. Pada tahun 2008, terdapat seramai 10.5 juta (37.9%) orang kanak-kanak daripada 27.7 juta penduduk Malaysia . Dengan itu, pihak Kerajaan amat prihatin kepada kesejahteraan dan kepentingan kanak-kanak.

Sehubungan ini, kerajaan telah meratifikasi Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak pada 17 Februari 1995. Konvensyen ini memberi tumpuan terhadap kebajikan dan kehidupan kanak-kanak yang menjurus kepada aspek kelangsungan hidup, perlindungan, perkembangan dan penyertaan. Kerajaan amat prihatin dan komited terhadap tanggungjawab untuk memastikan keselamatan dan kesejahteraan kanak-kanak yang merupakan generasi pewaris negara masa hadapan.

Kanak-kanak didefinasikan sebagai seseorang yang di bawah umur 18 tahun yang memerlukan jagaan, pemeliharaan, perlindungan dan pemuliharaan mengikut takrifan Akta Kanak-kanak 2001.Kanak-kanak dilindungi daripada semua bahaya termasuk jenis penyalahgunaan, penyiksaan, penderaan, diskriminasi dan ekploitasi. Di samping itu, penekanan khusus diberi kepada perkembangan sihat kanak-kanak dari segi fizikal, sosial, emosi dan mental. Mereka juga dilengkapi dengan nilai dan sikap yang sesuai supaya mereka mempunyai haluan dan tujuan tertentu sebagai generasi dan pemimpin masa hadapan.

Maka, kerajaan akan memberi pemeliharaan dan perlindungan kepada kanak-kanak yang terdedah kepada semua jenis bahaya penganiayaan dan pengabaian samada dari segi fizikal, sosial, emosional dan mental.

Kerajaan telah memperkenalkan beberapa akta dan bantuan lain untuk memjamin hak kanak-kanak. Contohnya, Akta Taman Asuhan Kanak-Kanak 1984 dan Rumah Kanak-Kanak Datuk Ajibah Abol, Sri Aman. Tujuan kerajaan melakukan semua diatas adalah untuk memberi perlindungan dan pemulihan kepada kanak-kanak dengan melaksanakan Akta Kanak-Kanak 2001, melindungi kanak-kanak yang ditempatkan di taman-taman asuhan kanak-kanak(TASKA) swasta dengan menguatkuasakan Akta Taman Asuhan Kanak-Kanak 1984 dan mengadakan program dan aktiviti kesedaran kanak-kanak.

Selain itu, peningkatkan perkhidmatan pengasuhan dan pendidikan kanak-kanak yang berkualiti, mudah diperolehi dan mampu dibiayai dalam persekitaran yang kondusif bagi merangsang perkembangan optimum kanak-kanak. Justeru itu, meningkatkan kesedaran di kalangan keluarga dan masyarakat mengenai hak kesamarataan kanak-kanak daripada sebarang bentuk diskriminasi seperti memperkenalkan program yang sesuai bagi mencegah penganiayaan, pengabaian, penderaan, keganasan dan eksploitasi terhadap kanak-kanak.

Kerajaan juga harus meningkatkan latihan kepada semua pihak yang berurusan dengan kanak-kanak supaya mempunyai pengetahuan, kelayakan dan kemahiran yang mencukupi serta bersikap positif dalam pengendalian kes penganiayaan, pengabaian, penderaan, keganasan dan eksploitasi terhadap kanak-kanak.

Akta Kanak-Kanak 2001

Merupakan penggabungan tiga akta iaitu Akta Perlindungan Kanak-Kanak 1991 (AKK 2001), Akta Mahkamah Juvana 1947 dan Akta Perlindungan Wanita dan Gadis 1973. Akta Kanak-Kanak 2001 dikuatkuasakan perlaksanaannya pada 1 Ogos 2002. Penggubalan akta baru ini bertujuan untuk menyelaraskan sebarang pertindihan diantara ketiga-tiga akta tersebut.

Aspek-aspek yang diberikan penekanan ialah kehidupan, perlindungan, pembangunan, peranan dan tanggungjawab keluarga serta penyertaan masyarakat dalam pembangunan kanak-kanak. Akta ini juga prihatin dan peka kepada perspektif kanak-kanak bertujuan membentuk sahsiah kanak-kanak pada masa hadapan. Ianya merupakan satu usaha kerajaan untuk mengadakan peruntukan undang-undang yang lebih baik dan rapi bagi memelihara, melindung dan memulihkan kanak-kanak demi kesejahteraan mereka.

Selain itu, akta ini juga memberi perlindungan dan pemulihan luar institusi dan dalam institusi. Perlindungan dan pemulihan luar institusi akan melaksanakan skim-skim bantuan perlindungan kanak-kanak seperti bantuan kanak-kanak,bantuan anak pelihara dan bantuan sekolah. Bantuan kanak-kanak dan anak pelihara adalah bertujuan untuk membantu kanak-kanak yang memerlukan seperti anak yatim, kanak-kanak yang mempunyai ibubapa tetapi tidak berkemampuan untuk menyara dan sebagainya. Dari segi bantuan sekolah pula, kerajaan akan memberi bantuan yuran pendidikan, yuran peperikasaaan,pakaian seragam dan lain-lain.

Bagi perlindungan dan pemulihan dalam institusi pula adalah Rumah Kanak-Kanak Datuk Ajibah Abol, Sekolah Tunas Bakti dan Taman Seri Puteri. Rumah Kanak-Kanak Datuk Ajibah Abol telah disiap dibina pada April 1993. Objektif rumah ini adalah untuk memberi penjagaan dan perlindungan kepada kanak-kanak serta menggalakkan pertumbuhan dan perkembangan yang sihat iaitu fizikal, mental dan emosi di dalam suasana persekitaran yang tenteram dan harmoni. Perkhidmatan yang disediakan adalah jagaan dan perlindungan supaya menjamin pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak yang seimbang sama ada dari segi jasmani dan rohani, memberi kaunseling kepada kanak-kanak untuk mengatasi masalah emosi dan psikologi, memberi peluang berpendidikan di sekolah, memberi latihan kemahiran asas seperti kelas jahitan, memberi didikan agama dan akhlak, aktiviti riadah serta memberi khidmat perubatan dan kesihatan yang rapi.


Akta Taman Asuhan Kanak-Kanak 1984

Akta ini mengadakan peruntukan bagi pendaftaran, pengawalan dan pemeriksaan Taman-taman Asuhan Kanak-kanak. Mengikut seksyen 4, tiap-tiap taman asuhan kanak-kanak hendaklah didaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat. Definasi bagi akta ini adalah mana-mana premis di mana empat atau lebih kanak-kanak umur empat tahun dari lebih daripada satu isi rumah diterima masuk dan dijaga dengan upah.

Jenis-jenis taman asuhan kanak-kanak adalah taman asuhan di rumah dan taman asuhan kanak-kanak di institusi. Taman asuhan di rumah adalah premis dimana kurang daripada 10 orang kanak-kanak di asuhan tersebut manakala taman asuhan kanak-kanakdi institusi adalah premis dimana lebih daripada 10 orang kanak-kanak.

Peranan pegawai kebajikan masyarakat adalah menerima permohonan dan menjalankan penyiasiatan apabila menerima kes tentang kanak-kanak. Selain itu, pegawai kebajikan juga perlu mendapat kerjasama daripada jabatan-jabatan berkenaan sperti Jabatan Tanah dan Jabatan kesihatan untuk menjalankan penyiasiatan ke atas TASKA bagi mendapatkan teguran, pandangan dan kelulusan. Pegawai kebajikan masyakat harus melaksanakan tanggungjawab yang dipikul supaya hak kanak-kanak dilindungi.

Carta Organisasi JKM




Sumber : Jabatan Kebajikan Masyarakat Website (http://www.jkm.gov.my)
 
Carta di atas menunjukkan carta organisasi Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia (JKM). JKM diketuai oleh Ketua Pengarah Kebajikan Masyarakat yang dibantu oleh dua Timbalan Ketua Pengarah yang masing-masing bertanggungjawab dalam perancangan dan operasi.
Ketua Pengarah Kebajikan Masyarakat bertanggungjawab mengurus Bahagian Khidmat Pengurusan dan Pentadbiran Pencegahan Negeri. Pentadbiran Pencegahan Negeri merangkumi 13 negeri dan 2 wilayah persekutuan.
Bahagian yang berada di bawah perancangan adalah seperti berikut:
·         Bahagian Perancangan & Pembangunan
·         Bahagian Penyelarasan Hal Ehwal Antarabangsa & Keurusetiaan
·         Bahagian Perundangan & Advokasi
·         Bahagian Kaunseling & Kaunseling
Bahagian yang berada di bawah operasi adalah seperti berikut:
 
·         Bahagian kanak-kanak
·         Bahagian Orang Kurang Upaya
·         Bahagian Warga Tua Dan Keluarga
·         Bahagian Pembangunan Komuniti
·         Bahagian Sosio Ekonomi Dan Bantuan
·         Bahagian Perintah Khidmat Masyarakat
·         Pusat Latihan Perindustrian dan Pemulihan (PLPP)
Setiap bahagian diketuai seorang Pengarah dan seorang Pembantu Tadbir (Kesetiausahaan). Mereka juga dibantu oleh beberapa Ketua Penolong Pengarah, Penolong Pengarah Kanan, Penolong Pengarah dan Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi).

Sumber Dana JKM
   
Sumber dana Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia (JKM) adalah didapati daripada pendapatan negara. Setiap tahun, sebahagian bajet akan diperuntukan untuk bantuan kebajikan di bawah JKM. Dalam Bajet 2009, sebanyak RM 500 juta telah diperuntukan untuk JKM bagi menjalankan perkhidmatan kebajikan kepada masyarakat.
Jadual 1.1 menunjukkan bilangan kes dan jumlah bantuan penerimaan skim bantuan kebajikan mengikut negeri bagi tahun 2006 hingga 2008. Jumlah peruntukan bagi bantuan kebajikan di bawah JKM adalah seperti berikut:
  • 2006 - RM 242 juta
  • 2007 - RM 322 juta
  • 2008 - RM 371 juta



JADUAL 1.1 : BILANGAN KES DAN JUMLAH BANTUAN PENERIMAAN SKIM BANTUAN KEBAJIKAN MENGIKUT NEGERI BAGI TAHUN 2006-2008
 
TAHUN
2006
2007
2008
Negeri
Bil kes
RM
Bil kes
RM
Bil kes
RM
Johor
8778
22,546,564
42,908
32,812,841
12,105
35,041,741
Kedah
27776
16,749,540
12,045
16,179,122
21,393
40,967,572
Kelantan
13427
25,634,620
16,439
25,491,175
18,062
39,883,800
Melaka
15305
14,524,980
7,001
16,571,663
9,606
14,984,074
Negeri Sembilan
6960
9,699,186
8,451
18,366,272
10,926
24,162,575
Pahang
11617
11,951,591
12,134
14,901,738
36,600
17,390,314
Perak
13499
19,124,558
13,779
22,500,370
17,722
33,536,684
Perlis
10789
6,365,932
4,296
6,192,293
5,048
8,372,011
Pulau Pinang
6263
13,299,078
7,814
15,361,729
10,538
24,761,834
Sabah
7043
6,504,520
23,409
27,956,033
15,599
11,790,529
Sarawak
18126
24,065,859
19,842
38,650,911
11,833
6,304,536
Selangor
9248
15,948,179
10,206
16,543,973
17,150
33,507,288
Terengganu
21050
35,508,128
20,176
51,026,858
22,710
57,887,930
Kuala Lumpur
8666
20,003,789
9,179
19,584,667
12,048
22,105,183
Labuan
119
223,600
149
287,950
262
518,869
Jumlah
178666
242,150,124
207,828
322,427,595
221,602
371,214,940

PENGENALAN JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT

APE ITU JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT?

Jabatan Kebajikan Masyarakat adalah agensi perkhidmatan awam yang menyediakan perkhidmatan bagi individu, kelompok, dan komuniti. Dalam penglibatannya dengan masalah social dan persoalan kehidupan manusia, unsur-unsur nilai kerja kemasyarakatan merupakan factor utama menjadi pegangan setiap lapisan masyarakat sebagai penyampai, disamping menghayati serta menghormati martabat dan harga diri pelanggan yang berhak untuk menikmati kepuasan daripada perkhidmatan yang disediakan untuk mereka.


SEJARAH

Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah ditubuhkan pada tahun 1946. Dalam jangka masa 57 tahun, JKM telah mengalami evolusi dalam memenuhi peranannya di dalam pembangunan Negara. Bermula dengan penglibatan menangani pelbagai masalah yang timbul akibat perang dunia kedua, peranan dan fungsi Jabatan ini telah berkembang kepada perkhidmatan pencegahan dan pemulihan dalam isu-isu social serta pembangunan masyarakat. Sebagai salah satu agensi kerajaan yang memainkan peranan penting dalam pembangunan social, ia telah di tempatkan di bawah beberapa kementerian:

VISI, MISI DAN OBJEKTIF

Visi.
Masyarakat Sejahtera dan Penyayang
Misi.
Membangunkan Masyarakat kea rah kesejahteraan

OBJEKTIF
I. Memberi perlindungan pemulihan dan kepada kumpulan sasar jabatan
II. Membangunkan masyarakat melalui perubahan sikap dan peningkatan keupayaan.
III. Mewujudkan masyarakat yang berbudaya penyayang.
IV. Meningkatkan kesejahteraan masyarakat melalui perkhidmatan kebajikan dan perkongsian tanggungjawab yang strategic





LOGO

Logo ini dicipta sebagai memenuhi aspirasi bangsa yang progresif dan membangun.Jesteru itu, keseimbangan yang berterusan antara infrastuktur dan pembangunan kebajikan dapat dicapai.
  • Bentuk hati - membanyangkan masa depan dan pemodenan jabatan serta pendayaupayaanyang maksimum dalam menyediakan perkhidmatan kebajikan secara menyeluruh.
  •  Bulatan warna jingga – merupakan simbolik yang mewakili usaha kemanusiaan yang dijalankan dalam merealisasikan misi dan visi jabatan
  • Warna ungu – melambangkan sifat semulajadi jabatan yang proaktifdan dinamik selaku sebuah organisasi di bawah Kementerian Wanita, Keluarga, Dan Masyarakat.
  • Warna- warna jalur seperti merah, putih, biru dan kuning – asas